maanantai 14. toukokuuta 2012

Top 10 kilparadat, jotka haluaisin ajaa

Autourheilu on lähellä suomalaisten sydämiä. Itselle ei kovinkaan paljoa, sillä etenkin F1 on mennyt vuosien saatossa liian teknologiseksi. Monia todella hienoja autoluokkia löytyy maailmasta, etenkin erilaiset vakioautot ovat todellista herkkua. Mutta autoista asia sikseen, ja siirrytään näyttämöille. Autoilla ajetaan radoilla, ja radat ovat erilaisia kaikki. Yhtäläisyyksiä löytyy oikeastaan vain siinä, että radoilla on lähtö ja maali, varikko, sekä välissä paljon erilaisia mutkia ja suoria. Osa radoista on tarkotukseen rakennettuja, osa on tavallisia maanteitä erikseen kisakäyttöön tiettyyn aikaan varattuja ja muokattuja, ja osa radoista on kaupunkien kaduille tehtyjä tilapäisratoja. Euroopassa ollaan menty tähän yliturvalliseen ratamalliin, mutta USA:ssa kisat usein vielä viedään keskelle kaupunkeja, missä katsojia varmasti piisaa. Tässä listassa käydään läpi TOP-10 kiinteää kilparataa, mitkä haluaisin käydä ajamassa läpi. Katuradat tulee listattuna myöhemmin, tässä on vain nämä perinteiset kilparadat, tai maanteistä rakennetut tilapäisradat. Osa on jo valitettavasti poistettu käytöstä.

Kunniamaininta: 
Potrero de los Funes
(Argentiina)


Joskus löytyy sellaisiakin asioita mistä itse en ole lainkaan ollut tietoinen... Nyt kävi näin. Argentiinassa sijaitseva Portero de los funes on jäänyt paitsioon. Ei enää! Argentiinan keskiosissa, syrjäisessä kolkassa lähellä Andien vuoristoa on kyseinen rata. Yli kuusi kilometriä pitkä rata on osittain julkista tietä, osittain kilparata. Ehkä rata on jäänyt paitsioon sen takia, kun kansainvälisesti isoja kisoja ei siellä ajeta, varmasti johtuen rajallisista turva-alueista. Upea rata, paljon haasteellisia nopeita mutkia, ylä- ja alamäkiä... Ehdoton kunniamaininta tälle radalle!

10: Infineon Raceway
(USA)


Mielenkiintoinen rata USA:ssa. Yksi harvoista laadukkaista kilparadoista jenkeissä, sillä tosi usein siellä kisat ovat ovaali- tai katuradoilla. Infineon on aika hidas, mutta sieltäkin löytyy paljon pientä ja nopeaa mutkaa, korkeuseroja ja muuta mukavaa. Veikkaan että parissa kohdassa karkaisi auto hanskasta, kun mutka on mäen harjalla, tai pitkässä alamäessä.

9: Salzburgring
(Itävalta)


Hieman eriskummallinen rata, sillä se koostuu oikeastaan kahdesta pitkästä suorasta, ja molemmissa päissä olevista mutkista. Suorilla ajettaessa pystyy periaatteessa näkemään vastaantulevat autot,eli vähän kuin ajaisi kotimaisella moottoritiellä. Välissä tottakai on aita, ettei pieni ajovirje vie suoraan vastaantulevien kaistalle. Mennään kovaa päästä toiseen vuoriston keskellä laaksossa, käännytään päässä, ja taas mennään toiseen suuntaan melkein kaasu pohjassa.

8: Monza
(Italia) 



Monza on edelleen F1-kisakalenterissa. Mutta harva tietää, että radan alkuaikoina 20- ja 30-luvulla, sekä uudelleen 50-ja 60-luvulla radalla ajettiin nykyistä erikoisemmalla radalla. Monzassa on myös ovaalirata, ja pääsuora on molemmilla radoilla yhtenäinen. Mutta aiemmin kisa oli kaksiosainen.

Yksi kierros kisassa sisälsi kierroksen nykyistä kisarataa, ja kierroksen ovaalia. Nykyiseltä radalta kun tultiin pääsuoralle Curva Parabolicasta, siirryttiinkin ovaalille, ja kun ovaalin toisesta mutkasta tultiin ulos, oltiinkin nykyisen kisaradan pääsuoralla, ja tästä jatkui kisa taas sinne perinteiselle kilparadalle. Erikoista, mutta totta. Ovaali on edelleen olemassa, mutta siellä ei enää kilpaa ajeta.

7: Österreichring
(Itävalta)


Turvallisuus on valitettavasti vienyt voiton myös tästä radasta. Nykyisin rata on turvallinen ja steriili, mutta aikanaan tämä rata oli nopea, kapea, haastava ja yleisöystävällinen. Korkeuseroja löytyi, mutkat mentiin kovalla vauhdilla, ja pahemmin ei virheisiin ollut tilaa. 

6: Charade Circuit
(Ranska)


Valitettavasti radasta ei ole kunnon kamerakuvaa kisa-ajoilta, mutta onneksi voi luottaa siihen, että joku on kyseisen radan läpi ajanut siviiliautolla. Video on tuplanopeudella, jotta siviilikuvaajan ei tarvitsisi ajaa ylinopeutta, mutta saisi silti videolle hieman mielikuvaa tästä ranskalaisesta klassikkoradasta. Rata oli lyhytaikainen vaarallisuutensa vuoksi, mutta legendat siitä elää edelleen. Ranskan versio saksalaiselle Nürburgringille. Monet kuljettajat pitivät tätä vielä vaikeampana ja haastavampana, sillä radan kovavauhtiset mutkat ja korkeuserot saivat monet kuskit voimaan pahoin. Radalla ehdittiin ajamaan 60- ja 70-luvulla neljä F1-osakilpailua, ennenkuin turvallisuusasiat pakottivat siirtämään kisat muualle. Rata on edelleen olemassa, mutta lyhennettynä versiona, nykyisen radan eteläpuolella. Mutta eihän se ole lähellekään sama rata. Käytöstä poistettu rataosuus on nykyisin osa normaalia maantietä. Rata sijaitsee entisen tulivuoren juurella.

5: Spa-Francorchamps
(Belgia)


Ei turhaan F1-kuskit odota aina pääsyä Spa:n radalle. Kaunis ja nopea rata, missä on myös paljon korkeuseroja. Lähtösuoran jälkeisen mutkan jälkeen edessä on Eau Rouge, yksi haastavimmista ja vaikeimmista mutkista missään. Tätä rataa on muokattu vuosien saatossa paljonkin, sillä alkuperäinen rata oli 15 kilometriä pitkä, lähes mutkaton ympyrän muotoinen vauhtirata. Nykyinen malli on sellaisenaankin erinomainen, ja tuo käytöstä poistettu rata on julkista maantietä nykyään.

4: Suzuka
(Japani)


Yksi harvoista radoista, jotka ovat pysyviä ja toimivia. Japanin F1-ratana tunnettu Suzuka on monien kuljettajienkin suosikki, eikä ihme että rata on mukana todella monissa videopeleissäkin. Paljon nopeita mutkia, kovia nopeuksia, haastavia ajolinjoja. Rata on alunperin Hondan testirata, joten ei ihme että paljon erilaisia mutkia ja osuuksia radalta löytyy. Onneksi rata on myös kisakäytössä edelleen. On muuten yksi harvinaisista radoista, sillä se on kahdeksikon mallinen. 

3: Mount Panorama circuit
(Australia)


Hyvin tuntematon rata monelle, mutta Australiassa rata on lähes käsite. Se on outo sekoitus katurataa ja kilparataa, koska koko rata on julkista tietä. Kisoja varten tämä rata aina suljetaan julkiselta liikenteeltä, ja pyhitetään kisakäyttöön. Toinen osa radasta on huippunopeaa katuratamaista osuutta, missä 90 asteen käännökset tuovat aina uuden pitkän suoran eteen. Toinen osa radasta kiipeää kukkulan huipulle ja sieltä alas mutkien saattelemana. Mutkikas osuus on vaikea ajettava, sillä tiukat mutkat ovat todella tiukkoja, ylä- ja alamäet tuovat näköesteitä, ja ulosajoihin ei ole varaa. Korkeuseroa on hurjat 174 metriä.

2: Le Mans
(Ranska)


Perinteinen 24-tunnin kisa tällä huippunopealla radalla on varmasti kaikkien autourheilua seuraavien tiedossa. Ja varmasti myös monien, ketkä ei asiaan ole vihkiytyneet. Le Mans on käsite. Virallisesti rata kantaa nimeä "Circuit de la Sarthe", mutta sitä ei varmaan monikaan edes tiedä. Radalla on vuodesta 1923 lähtien järjestetty Le Mansin 24 tunnin ajot. Itse Sarthen rata on isoksi osaksi julkista maantietä, mutta radaksi se muutetaan kisaa varten. Paikalla on myös lyhyt kilparata, joka toimii kilpakäytössä kiinteästi, mutta sekin on aivan eri elämys kuin itse Sarthen 13 kilometriä pitkä vauhtirata. Rata on huippunopea, sillä 85% ajasta ajetaan kaasu pohjassa. Keskinopeudet radalla lähentelee 250km/h vauhteja, ja osittain tämän takia yli 6km pitkä Mulsannen suora jouduttiin hidastamaan kahdella shikaanilla.

1: Nürburgring Nordscleife
(Saksa)



Yksi maailman tunnetuimmista kilparadoista, missä valitettavasti enää ei juurikaan kilpailuita ajeta. Nykyinen F1-näyttämönäkin tunnettu Nürburgring on vain haamu tästä vihreästä hirviöstä, yli 22 kilometriä pitkästä vuoristoradasta keskellä saksalaista metsää. Näillä kahdella radalla ei taida olla yhteistä kuin nimi ja sijainti, mutta tietääkseni yhtään metriä yhteistä rataosuutta. Huippunopeita suoria, korkeuseroja, nopeita kaarteita, hitaita mutkia. Yhteensä 73 mutkaa. Uskomaton ajokokemus takuuvarmasti. Onneksi rata on turistikäytössä, eli radalle pääsee ajamaan jos rahaa ja intoa on. Ihan perusautolla sinne ei kannata lähteä, koska monet tulevat ajamaan radalle Ferrareilla ja Porscheilla. Siinä jää Volvo 850 hieman jalkoihin. 

2 kommenttia: