10: Helsinki Sörnäinen + Helsinki Eläintarhan ajot
Helsingissä on ajettu keskustassa pariin otteeseen autokilpailuita. Monet varmasti muistaa Sörnäisistä Robert Lappalaisen DTM-ajot (älkää googlettako "Helsinki DTM", sillä sieltä löytyy hieman erilaisia linkkejä), kun Saksan vakioautosarja rantautui Helsinkiin. Deutsche Tourenwagen Meisterschaft oli tuon autosarjan nimi, ja myös Formula 3000 sekä FIA GT-autot kävivät ajamassa Sörnäisissä kilpaa. Ensimmäinen vuosi oli takuuvarma menestys, mutta kun DTM (se autosarja) jäi pois, myös kisat lopahtivat parin vuoden jälkeen.
Aiemmin Olympiastadionin kupeessa ajettiin legendaariset Eläintarhan ajot. Eltsun katurata todettiin myös aiemmin vaaralliseksi, ja kun vuoden 1963 kisoissa tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuus, radalle ei myönnetty jatkossa lupaa. Suomessa on katuradoilla ajettu myös Helsingin Munkkiniemessä ja Kalastajatorpalla, Tampereella, Imatralla ja Seinäjoella.
Aiemmin Olympiastadionin kupeessa ajettiin legendaariset Eläintarhan ajot. Eltsun katurata todettiin myös aiemmin vaaralliseksi, ja kun vuoden 1963 kisoissa tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuus, radalle ei myönnetty jatkossa lupaa. Suomessa on katuradoilla ajettu myös Helsingin Munkkiniemessä ja Kalastajatorpalla, Tampereella, Imatralla ja Seinäjoella.
9:Long Beach
(USA)
(USA)
Kalifornian auringon alla ajetaan joka vuosi jonkinlaiset isot kisat. Long Beach on oma kaupunki aivan Los Angelesin eteläpuolella, mutta periaatteessa aivan samaa taajamaa. Rata ei suoranaisesti ole mikään kaunis tai erityisen haastava, mutta sen perinteet ja kuuluisuus tekee tästä mielenkiintoisen radan.
8: Boavista, Porto
(Portugali)
Nopea ja haastava katurata betonirännissä. Turvatilaa ei juurikaan ole, suorat on pitkiä ja kaarteet pääsääntöisesti nopeita. Radalla on kaksi kohtalaisen pitkää suoraa, sekä toinen osuus kohtalaisen mutkikasta loivine kaarteineen.
7: Burke Lakeront Airport
(USA)
Varmaankin tylsin rata koko listassa, ja muutenkin kaukana perinteistestä katuradasta. Paikka on nimittäin lentokenttä, ja siinäkin käytössä vain yksi kiitorata ja rullaustie. Mutkia on vain muutama, mutta se mikä radassa kiehtoo on vauhti. Turvatilaa on julmetusti, ajorata on varmaan levein missään kilparadassa, ja vauhdit ovat sen mukaisia. Mutkat on yhtä lukuunottamatta 90 asteen käännöksiä suuntaan tai toiseen, ja vain toisessa päässä käännyttäessä mennään yhteen tiukempaan mutkaan.
6: Singapore
Harvinainen rata, sillä kerrankin joku uusi ja moderni katurata tuodaan ison maailman julkisuuteen, ja vieläpä F1-autoille. Lisäksi kisa ajetaan illalla keinovalaistuksessa, ja se tuo kisaan lisää mielenkiintoa. Aika perinteinen katurata monessa mielessä. Ei mitään huippupitkiä suoria, paljon 90 asteen käännöksiä, ahtaita ajoväyliä ja kohtalaisen vähän ohituspaikkoja. Lisäksi rata on paikoitellen aika epätasainen. Silti, erittäin tervetullut F1-maailmaan tämä rata.
5: Pescara
(Italia)
25 kilometriä pitkä katurata? Siinä on ollut ajamista kerrakseen. Suoranaista katurataa tästä tosin on vain noin 1/3, sillä loput tästä radasta on käytännössä kaksi huippupitkää suoraa valtatieosuutta. Lähtö ja maali tällä kolmion mallisella radalla olivat Pescaran kaupungin pohjoispuolella. Tästä keskustan läpi ja oikealle, todella haastava tieosuus täynnä mutkikkaita ja kapeita maalaisteitä 12,5 kilometrin päähän Cappelle sul Tavoon monien pienten kylien läpi, sieltä lähes luotisuoraa valtatietä pitkin Montesilvanoon, siellä 90 asteen käännös ja taas luotisuoraa tietä rannan suuntaisesti kohti Pescaraa. Rata on yksi vaarallisimmista kautta aikain, eikä turhaan. Kisojen aikaan katsojille tai kuljettajille ei pahemmin turvallisuutta ajateltu, eikä noin pitkällä radalla edes kunnon valvontaakaan ollut.
4: Pau
(Ranska)
Erittäin arvostettu katurata Ranskan eteläosissa, Paun kaupungissa, lähellä Espanjan rajaa. Kapea katurata historiallisen kauniissa kaupungissa. Reitti luikertelee talojen välissä, ylös mäkeä, alas joenrantaan, ja taas ylös kohti kukkuloita. Ei ihme, että rataa verrataan Monacon katurataan. Radalla ajetaan pikkuformuloilla ja vakioautoilla, ja kuten videosta näkyy, aika kapeat on väylät metallikaiteiden välissä. Parhaat osuudet osuu pääsuoran alkupäähän, tiukan 180 asteen mutkan jälkeen. Muutama nopea vasen-oikea vaikeassa alamäessä mittaa monen kuskin kanttia.
3: Montjuic
(Espanja)
Montjuic ei ole aivan puhdas katurata. Se on korkealla Barcelonan kukkuloilla sijaitseva taajamatiestö, mikä on ihanteellinen paikka järjestää moottoriurheilutapahtuma. Täällä on aikanaan monena vuonna ajettu Espanjan F1 Grand Prix, viimeksi vuonna 1975. Valitettava viisi henkeä vaatinut kuolonkolari radalla tuona vuonna toi kisat päätökseen, sillä jo ennen onnettomuutta rataa pidettiin aivan liian vaarallisena. Emerson Fittipaldi muun muassa jätti kisan väliin tämän syyn takia kyseisenä vuonna. Tuo kisa on myös ainut F1-kilpailu, missä naiskuljettaja on saanut pisteitä. Montjuic tunnetaan nykyisin 1992 Barcelonan Olympialaisten päänäyttämönä. Legendaarisen radan reitti on edelleen olemassa.
2: Macao
Macao on harvinainen katurata, siellä siellä kilpaillaan myös moottoripyörillä. Autoilla radalla toki ajetaan paljon enemmän, ja rata onkin pikkuformuloiden oma Monte Carlo. Kisan voittajiin kuuluu tusinoittain kuuluisia huippukuskeja. Radan tekee haastavaksi sen kaksijakoinen luonne. Pääsuoralla mennään leveää väylää pitkin kaasu pohjassa, mutta takaosa mennään kaupungin kapeita katuja ylös ja alas rinnettä, kunnes taas aukeaa sataman suorat, ja päästään luukuttamaan urku auki. Kapeimmasta kohdasta rata on vain seitsemän metriä leveä. Vuoden 1990 F3-kisa oli suomalaisittain mielenkiintoinen, sillä Michael Schumacher kuulemma tarkoituksella jarrutti keskellä suoraa, aiheuttaen Mika Häkkiselle peräänajon ja kesketyksen viimeisellä kierroksella.
1: Monte Carlo
(Monaco)
Osa Monacon myytistä on sen historiassa. Ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla ajetaan pitkälle yli 200km/h F1-autoilla, ajetaan tunnelissa, kurvataan aivan miljonäärien kymmenmetristen huvijahtien nenän edestä. Rata on ollut lähes muuttumaton sen alkuajoista alkaen, mikä vain lisää sen arvostusta. F1-maailmassa jos jonkun kisan haluat kauden aikana voittaa, se on Monaco. Palkinnotkin jaetaan poikkeuksellisesti kuningasperheen talon rappusilla, eikä missään pääsuoran palkintokorokkeella. Jos Monacon GP ei olisi F1:n kilpailukalenterissa, se ei sinne pääsisi. Rata on nykystandardein liian vaarallinen, mutta haluan nähdä sen päivän kun joku uskaltaa ehdottaa sen poistamista kisakalenterista. Ei tule tapahtumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti